;

"Het valt allemaal mee, als ik zo rond kijk ben ik niet te zwaar." Maar de weegschaal liegt niet: 102,5 kg gaf de weegschaal aan. Twee jaar niets doen betaald zich uit. Wat nu? De keuze viel op hardlopen om er iets aan te doen. Nadat ik enkele kilo's kwijt was, kreeg ik er verdorie nog plezier in ook..... In deze weblog verhaal ik regelmatig over mijn avonturen op loopschoenen. Daarnaast biedt deze weblog mij ook de mogelijkheid om enkele annekdotes over mijn opgroeiende kidz vast te leggen.



Zweten

Het weekend begon met een verjaardagsfeest en eindigde er mee. Op vrijdag afgereisd naar Swalmen voor de verjaardag van mijn petekind Sidney. Ze werd alweer 8 jaar. Tante Anny had lekkere vlaai gebakken die we allemaal smaakvol verorberden. Vooral Robin is een liefhebber van haar bakkunsten. Na het feest nog even bij Opa thuis geweest (oppe Boekoel) om een flinke portie friet naar binnen te werken. Daar heb je nog een echte dorpse patatkraam waar je voor 2 Euro zo veel friet krijgt om een flink gezin te voeden en nog over te houden ook.
Op zaterdag eerst naar het handbal. Het was de laatste wedstrijd voordat over een maand het zaalseizoen begint. Ook deze wedstrijd werd in winst omgezet. Na de wedstrijd gingen de jongens samen met de coach naar zwembad om het seizoen af te sluiten. 's-Avonds stond er voor mij een loopwedstrijd op het programma in Bladel. Ik had een flinke twijfel of ik wel zou moeten gaan, maar op het laatste moment besloot Carla en de kids dat ze mee wilde. Is wel zo leuk en gezellig. Benieuwd naar het parkoers en mijn vorm liepen we naar de markt. Omdat ik nog moest inschrijven ging ik meteen op zoek naar een bordje of kantine waar ingeschreven kon worden. Helaas bleek dat 400m verderop in de sporthal (het Hert) te zijn. Wel erg ver uit de buurt. De kleedruimte lag weer een paar 100m de andere kant op. Niet ideaal, maar we zijn op tijd en moeten de tijd toch vol krijgen. Meteen kom ik Fons Liebregts (3e geworden) en Peter van Gool tegen. Echte kanjers met zeer snelle tijden in de benen. Als ik de sporthal verlaat komt luid toeterend Haroldinho de parkeerplaats gereden. Hij zou de 5 km gaan lopen omdat hij morgen ook nog in het Mergelland ging starten. Maurice, die ik even later tegenkwam, had hetzelfde idee. Hij wilde zijn PR op de 5km aanscherpen. Deze tijd (meer als 3 jaar oud) moest uit de boeken, iets wat hem glansrijk ging lukken. Vlak voor de start zijn we gaan inlopen. Inmiddels waren Anita Opheij en Heather McDuff ook bij ons aangesloten. Het ging niet gemakkelijk tijdens het inlopen: houte benen. Nu heb ik dat wel vaker dus ik maakte me nog niet meteen zorgen. In het startvak even gebabbeld met de (latere) winnares bij de dames: Corinne Spaan. Zij loopt sinds anderhalf jaar heel hard en wint geregeld wedstrijden. Ik kan me nog herinneren dat we elkaar een aantal jaren terug voor de start van de HM in Eindhoven spraken. Zij liep toen dezelfde tijdens als ik. Maar toen is nu niet meer, en inmiddels is ze uitgegroeid tot een regiotopper bij de dames.

De start was lastig: meteen na 5m een scherpe bocht naar links en dit herhaalde zich nog twee maal totdat we een lange rechte weg opdraaide. De eerste kilometer ging erg snel en voelde niet lekker aan. Haroldinho liep vlak voor me, maar in het tweede deel van de ronde liep hij van mij weg. Het tempo lag iets te hoog en ik moest gas terug nemen. Na een doorkomst in precies 10 minuten ging het tempo iets gelijkmatiger en kwam Haroldinho weer in beeld. Bij de 4 kilometer ben ik hem voorbij gelopen om even later weer door hem ingehaald te worden. Hij ging finishen voor de 5km (en een beetje) en ik moest nog twee ronden verder. De doorkomst was in 20:00 minuten precies. Omdat de start en finish iets uit elkaar lagen (ongeveer 22 seconden) was de eerste ronde iets langer dan 2,5 km. De derde ronde ging het mis. Ik had door een domme fout de aansluiting met een snel groepje gemist. Samen met enkele andere lopers waren we te lang achter een tweetal langzamere deelnemers blijven hangen. Toen ik dat in de gaten kreeg was het tempo groepje al te ver weg. Ik probeerde nog wel aansluiting te krijgen, maar ik durfde niet te forceren. In mijn hoofd spookte van alles rond en dat kwam het tempo niet ten goede. De derde ronde kwam ik dan ook door in 30:20, ver uit de langzaamste doorkomst. Gelukkig herpakte ik me in de laatste ronde en kon ik uiteindelijk lekker in 40:29 finishen: mijn tweede tijd ooit.

Deze foto is gemaakt tijdens de HM van Bernheze (25/8 j.l.). Samen met Alfons over de finish.


Op het eind kregen we nog een grote fles Aquarius. Robin en Bjorn kregen er ook eentje en ze maakten deze grote fles snel leeg. Helaas is het kleine blaasje van Bjorn hier niet op berekend en even na middernacht stond hij dan ook op de slaapkamer met de mededeling dat hij toch zo nat was. Een zeer blije moeder stond neuriend op en ging zingend het bed en het manneke verschonen. Als moeder ben je altijd blij als je iets voor je kinderen kunt doen, zeker om 01:15 uur in de nacht. Toen ik hem 's-ochtends vroeg waarom hij in het bed geplast had antwoorde hij stelling en ontkennend: "ik heb niet in bed geplast. Ik was hierboven bij mijn buik helemaal nat en zo hoog kan ik niet plassen. Dus moet het zweet geweest zijn...."

Op zondag ochtend een duurloopje van 16km gedaan om lekker uit te lopen en de spieren wat soepelder te maken. 's-Middags was er dan de tweede verjaardag. Weer naar het zuiden, ditmaal Roermond, gereden om de verjaardag van neefje Damian te vieren. Vol gegeten aan de vlaai, balletjes in tomatensaus en stukjes frikandel, zijn we aan begin van de avond weer naar huis gereden.

posted by Peerke @ 8:42 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home