;

"Het valt allemaal mee, als ik zo rond kijk ben ik niet te zwaar." Maar de weegschaal liegt niet: 102,5 kg gaf de weegschaal aan. Twee jaar niets doen betaald zich uit. Wat nu? De keuze viel op hardlopen om er iets aan te doen. Nadat ik enkele kilo's kwijt was, kreeg ik er verdorie nog plezier in ook..... In deze weblog verhaal ik regelmatig over mijn avonturen op loopschoenen. Daarnaast biedt deze weblog mij ook de mogelijkheid om enkele annekdotes over mijn opgroeiende kidz vast te leggen.



De grote Buikloop


Gisterenavond was het dan zover: het officiele wedstrijd debuut van Kaatje. Na een voorbereiding van een aantal maanden liep ze haar eerste wedstrijd over 4 km (± 20 min): erg knap. Gezien de relaxte manier van finishen had ze gemakkelijk nog een ronde kunnen lopen. Maar ja, zo'n eerste keer moet je niet meteen teveel willen. Rustig opbouwen is het devies. Robin liep ook mee. Hij was snel gestart en liep een goed tempo. Op het laatst moest hij een klein stukje lopen, maar daarna kon hij het tempo weer goed oppakken. Zijn eindtijd was zeer goed (± 22-23 minuten). Hij was dan terecht ook zeer tevreden met het resultaat.






















Voor mij begon de buikloop al 's-middags om drie uur. Samen met Joop, Jan en Hans zijn we begonnen alles gereed te zetten. De kraampjes stonden eral, maar er moest nog veel gebeuren:

- start doek ophangen (moeilijke konstruktie gebouwd omdat er geen geschikte bomen in de buurt waren);
- finish boog van New Balance opblazen en vast tuigen;
- start gebied afzetten met paaltjes en lint;
- geluidsinstallatie klaar zetten en aansluiten;
- route uitzetten (bij ieder kruising linten aanbrengen, ieder bocht voorzien van een pijl en de kilometer aanduiding ophangen)
- waterpost inrichten;
- reclame doeken ophangen;
- wedstrijd klok plaatsen;
- teveel om op te noemen....

Om 18:00 moest ik snel mijn rol als parkeerwacht gaan vervullen. Opdracht: probeer zoveel mogelijk auto's op zo'n klein mogelijk gebied te proppen. Vanaf half zeven kwamen de auto's in grote getale aan. Gelukkig is er veel parkeergelegenheid langs de weg. In een oude Volvo kwam een wel zeer prominente loper aangetuft: Haagse Aadje de Mos. "Heb je goed getraind Aad?", vroeg ik hem." "Mwahh, is nie naudag. Ik laup maah ach kilaumeitâh want ik mot op tèd thùis zèn voâh ut foebele." Hij zou zich lelijk vergissen, maar daarover straks meer.

Om 18:50 uur heb ik me naar mijn post op het parkoers gespoed. Mijn volgende functie was die van parkoers wachter. Gewapend met een rode vlag moest ik de lopers de goede kant opsturen en opdringerige fans (en auto's) op afstand houden. Twee minuten te vroeg vertrok de groep voor de 12 en 16 km. Tsjonge, wat een grote groep was dat. Errug druk. Een paar minuten later al werd de groep van 4 en 8 km weggeschoten. Veel te vroeg, tot grote woede van zo'n 20-tal dames die in de rij voor het toilet stonden. Met enige achterstand en flink (terecht) vloekend kwamen ze voorbij mijn post. Ook Roos kwam op achterstand voorbij. Ze had zich er veel van voorgesteld, maar nu moest ze al met een paar 100 meter achterstand beginnen. Erg jammer, maar uiteindelijk toch in een knappe tijd over de finish gekomen.

Wachten duurt lang. Het parkoers raakt steeds leger, maar je hebt geen idee wie de laatste is. Of toch wel. Hij kondigt het zelf al aan, onze Haagse Aad: "Ik ben de laaste, nog eivetjes...". Inderdaad, Aad heeft er veel plezier in en heeft besloten om er een lange duurloop van te maken. Niet zo zeer lang wat betreft de kilometers, maar meer lang voor wat betreft de tijd. Uiteindelijk finished hij, onder luid applaus, na 1:44 uur.



Nu snel alles opruimen en op naar de Mispelhoef alwaar weer een geslaagde editie van de grote buikloop geëvalueerd wordt onder het genot van een Moreeke.


posted by Peerke @ 7:08 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home