;

"Het valt allemaal mee, als ik zo rond kijk ben ik niet te zwaar." Maar de weegschaal liegt niet: 102,5 kg gaf de weegschaal aan. Twee jaar niets doen betaald zich uit. Wat nu? De keuze viel op hardlopen om er iets aan te doen. Nadat ik enkele kilo's kwijt was, kreeg ik er verdorie nog plezier in ook..... In deze weblog verhaal ik regelmatig over mijn avonturen op loopschoenen. Daarnaast biedt deze weblog mij ook de mogelijkheid om enkele annekdotes over mijn opgroeiende kidz vast te leggen.



Smog

Er zijn twee meteorologische omstandigheden waar ik als loper niet blij mee ben: gladheid en smog! Het eerste komt gelukkig maar weinig voor en kun je vaak omzeilen door een ander parkoers te kiezen. De tweede omstandigheid, smog, is voor mij niet te omzeilen. Aangezien ik last van mijn luchtwegen heb is het niet mogelijk om te gaan lopen. Toch moest ik het weer op de harde manier ervaren. Maandag avond, ik had al extra lang gewacht, kon ik me niet meer bedwingen en ben ik naar buiten gegaan om een rondje te lopen. Al na 100m begon ik zwaar te ademenen. "Dit gaat zo wel over als ik even bezig ben", hield ik me zelf voor. Maar er kwam geen verbetering. Met veel moeite mijn rondje afgemaakt in 40 minuten (normaal 35 minuten). Geen lopen dus tot donderdag, dan zal volgens de weerberichten de smog verdwenen zijn.

Omdat het erg warm zou worden heb ik dinsdag vrij genomen en zijn we met de hele familie naar zee getrokken. Het is inmiddels een traditie geworden dat we minimaal één maal per jaar in de grote vakantie een dagje naar zee gaan. De reis verliep voorspoedig en we zaten al ruim voor de middag op het strand (Noordzee strand in Scharendijke). Na het opzetten van het strandtentje wilde ik meteen de zee in om af te koelen. Het was er namelijk al erg heet en vrijwel windstil. Helaas, de kwallen waren me voor. Juist vandaag hadden de kwallen uitgekozen om in grote getallen het zeewater langs de kust met een bezoek te vereren. Zo ver je kon kijken zaten er kwallen. Dat was een behoorlijke tegenvaller, en eigenlijk de eerste keer dat we dat meemaakte op deze lokatie. Later, zou een medewerker van een strandtent ons uitleggen dat dit te maken had met de Oostenwind en de tijd van het jaar. Dit alles heeft Robin er gelukkig niet van weerhouden om volop te skimmen op zijn skimboard. Dit board hebben we twee jaar geleden gekocht en was al een tijd niet gebruikt. Toen het in het begin niet zo goed ging met het skimmen lag het dus duidelijk aan de kwaliteit van het board: het board was te groot en te zwaar, het board was eigenlijk voor oude mensen, het board had een barst en was daarom kapot etc. Maar toen het uiteindelijk weer beter ging was er gelukkig niets mis met het board.

Intermezzo:

Skimboarden is een sport die ooit ontstaan is in de USA waar life/strand wachten zich op een soort grote houten plank via de branding verplaatsten langs het strand. Het skimboarden wat we nu kennen ontstond rond 1920. Op Laguna Beach in de USA is het skimboard Mekka, veel wedstrijden vinden hier plaats. In Amerika / Florida zij de meeste skimboarders wereld, op dit moment neemt het aantal skimboarders in europa sterk toe; vooral Frankrijk, maar ook in Nederland zie je steeds meer skimboarders langs het strand stuiven.

Zandskimmen
Om te kunnen skimboarden heb je een houten boardje nodig, een plons water ong. 2 cm diep moet het zijn en veel door zettings vermogen en balans. Met al deze ingrediënten kun je aan de slag. In het begin zul je vaak op je gezicht vallen ;-) , maar daar staat tegenover dat je als je de kunst eenmaal door hebt dan ook wat leuks kunt doen aan het strand. Om te beginnen ga je opzoek of wacht je tot het water een beetje vlak is (na een golf) dan gooi je het board met een duwende beweging (je laat eerst de voorkant los en duwt dan aan de achterkant het board naar voren) weg, hierna sprint je achter je board aan en springt erop. Als je dit eenmaal goed onder de knie hebt kun je doorgaan met het proberen van zo lang mogelijke ritten te maken. We noemen dit zandskimmen.

Golfskimmen
Om te kunnen gaan golfskimmen moet je ten eerste een ervaren zandskimmer zijn. Ten tweede moet je dit bij voorbaad bij vloed doen (in Nederland), omdat er in Nederland niet zulke hoge golven staan. De kunst van wave skimming is dat je nu in plaats van langs het strand te skimboarden probeert tegen de golven in te gaan en truckjes doet (bv. springen, draaien maken en weer van de golf af skimmen, in de golf proberen te rijden dus met een kleine hoek van de golf af skimmen e.d.) hiermee kun je oneindig veel truckjes leren en bedenken !

Bjorn vermaakte zich kostelijk met een emmer en schepje. Hier en daar werden pogingen ondernomen om iets te bouwen. Ondanks dat alle bouwwerken mislukten kon dat, een korte woedeuitbarsting van teleurstelling daargelaten, de pret niet drukken.

Omdat het steeds warmer werd, het zand op strand was niet te betreden zonder slippers, werd ik steeds overmoediger om de kwallen toch te trotseren. Eenmaal door de eerste barriere van kwallen heen was het redelijk vertoeven. Dit was ook wel nodig omdat enige afkoeling ook wel gewenst was. Na een avondmaaltijd in het strand paviljoen trokken we huiswaarts. Bjorn was binnen 5 minuten in slaap gevallen en werd pas wakker toen we Eindhoven al in zicht hadden.

posted by Peerke @ 11:00 AM,

3 Comments:

At 4:42 AM, Anonymous Anonymous said...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»

 
At 3:40 AM, Anonymous Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you!
apply today for a small buisness loan A8 audi wheels Peugeot 307 kombi http://www.computerbatteries9.info/Batteryjumpstartersportablepowersupplies.html http://www.cisco-memory.info domain hosting Best western gateway inn suite banned from tv peugeot 307 front bumper Charter fishing texas Accounting software non profit peugeot slovakia kansas state university basketball

 
At 11:20 AM, Anonymous Anonymous said...

What a great site internet poker call center network http://www.phone-tools.info Movie pics of gays Using the internet in running a business scholarships Diets slimming pills Us open 2004 tennis picture Rachel ray in bra Bill card credit online payment kia celexa price Colleges with saunas current resources water bed How to hot rod vw engine Premium antispam license Grand timber lodge timeshare Nortel headphones 3420 deskjet driver hp printer Wellbutrin sr online

 

Post a Comment

<< Home