;

"Het valt allemaal mee, als ik zo rond kijk ben ik niet te zwaar." Maar de weegschaal liegt niet: 102,5 kg gaf de weegschaal aan. Twee jaar niets doen betaald zich uit. Wat nu? De keuze viel op hardlopen om er iets aan te doen. Nadat ik enkele kilo's kwijt was, kreeg ik er verdorie nog plezier in ook..... In deze weblog verhaal ik regelmatig over mijn avonturen op loopschoenen. Daarnaast biedt deze weblog mij ook de mogelijkheid om enkele annekdotes over mijn opgroeiende kidz vast te leggen.



Grote Steek loop

Landelijk nieuws was het gisteren: wespen vallen hardlopers aan in Eindhoven.

EINDHOVEN - Tijdens een massaal bezochte trimloop op het terrein van de Grote Beek in Eindhoven heeft een aanval van een zwerm wespen gisteravond voor paniek en gewonden gezorgd. Ruim 100 van de 1.200 deelnemers aan de Beekloop werden gestoken. Meer dan 50 moesten zich door de EHBO laten behandelen en twaalf mensen zijn naar het ziekenhuis afgevoerd.

Wespen hebben honderden lopers gestoken tijdens de Hypotheker Beekloop in Eindhoven. Twaalf van hen moesten naar het ziekenhuis. Foto Bert Jansen
Vier van hen moesten de nacht in het ziekenhuis doorbrengen. Vermoedelijk kunnen ze vandaag naar huis.

Al tijdens de eerste kilometers van de trimloop werden de snelste hardlopers door wespen gestoken. Bij de passage van de grote meute werd het leed nog veel groter. De wespen vielen de hardlopers met honderden tegelijk aan. Hardlopers lagen langs het parcours op de grond om behandeld te kunnen worden. De EHBO had de handen vol aan het uitzuigen van de wespensteken.

Op het moment dat de omvang van het aantal slachtoffers doordrong, werd de trimloop op last van de GGD en inmiddels toegesnelde ambulancediensten onmiddellijk gestaakt. Ambulances reden vervolgens af en aan. Uit voorzorg werd zelfs een traumahelikopter ingezet.

De organisatie van de Beekloop, het op een na grootste hardloopevenement in Eindhoven, is in handen van de Eindhovense atletiekvereniging PSV Atletiek. De wedstrijd ging gisteren al voor de veertigste keer van start. Organisator Joop Broeders sprak van een nachtmerrie. „Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Een jubileumuitgave met een recordaantal deelnemers, en dan dit. Verschrikkelijk voor de mensen die gestoken zijn.”

Broeders spreekt van een incident. „Ik loop al lang mee in het hardloopwereldje, maar dit heb je niet in de hand. Lopen in het bos heeft altijd risico’s. We zullen dit drama uitgebreid evalueren en de ervaringen meenemen voor de volgende editie.”

Topatlete Inge van der Meulen van Olympia Eindhoven liep gisteren ook mee tijdens de trimloop. Ze liep als een van de eerste deelnemers in op de wespen. „Ineens was er een zwerm van die insecten. Omdat ik met de snellere lopers passeerde, ben ik waarschijnlijk niet gestoken.”


Photobucket - Video and Image Hosting


Ik (789) samen met Alfons (774) tijdens de Beekloop. Foto copyright Maurice.


Zelf ben ik er gelukkig goed van afgekomen. In de eerste ronde merkte ik niets, maar in de twee ronde schrok ik toen enkele wespen als straaljagers op me af en langs me schoten, pok pok zo klonk het. Omdat het 10 meter verderop op hield heb ik er verder geen aandacht aan geschonken. In de derde ronde (eindelijk in een lekker tempo) was er een omleiding door het bos ingesteld. Achteraf begreep ik dat dit door een inmiddels gearriveerde imker geregeld was. Toen ook hoorde ik de eerste ambulances op het parkoers. Ik, en ook Alfons die samen met mij liep, hadden nog geen idee wat er aan de hand was. Bij de finish aangekomen zag ik een hevig geschrokken Carla staan. Zij had midden in een groep een massale aanval meegemaakt. Overal om haar heen werden mensen verschillende keren gestoken. Pok, pok, pok, alsof eikels vielen zo klonk het. Ze heeft zelf ontzettend veel geluk gehad door als een van de weinige niet gestoken te zijn in de groep.
Intussen was het een drukte van jewelste bij de EHBO en Ambulance posten. Op advies van de Ambulance broeders werd de wedstrijd enkele minuten later gestaakt. Gelukkig konden de meeste deelnemers voor deze drastische (maar ook terecht) maatregel begrip opbrengen. Natuurlijk waren er ook weer een aantal heethoofden die perse wilden doorlopen en de hele zaak bij elkaar vloekte. Jammer, maar zulke mensen zijn er eenmaal.

Voor wat het waard is: de eerste ronde ging in 20 minuten, de tweede in 18 minuten en de derde iets onder de 17 minuten. Vanavond gaan we trainen en dan is het rusten tot zondag.

posted by Peerke @ 11:02 AM,

2 Comments:

At 2:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Een Beekloop die we nooit meer zullen vergeten .......

 
At 3:33 PM, Blogger Peerke said...

Dat klopt inderdaad.

 

Post a Comment

<< Home